Με τον οδικό άξονα Ε65 που συνδέει την Εγνατία με τον Βόλο,το λιμάνι του Βόλου αποτελεί βασικό σημείο στο σχέδιο ανάπτυξης της Εγνατίας. Ο Ο.Λ.Β. Α.Ε., με ενδοχώρα την κεντρική Ελλάδα, αποτελεί πύλη μεταφορών προς Εύξεινο Πόντο, Μικρά Ασία (Σμύρνη), Μέση Ανατολή και Βορειοανατολική Αφρική, ενώ οι υποδομές και ο εξοπλισμός του δημιουργούν προϋποθέσεις λειτουργίας ενός Κέντρου Μεταφόρτωσης Εμπορευματοκιβωτίων. Οι προοπτικές αυτές θα ενισχυθούν στο μέγιστο με τη δημιουργία Ελεύθερης Εμπορευματικής Ζώνης διαμετακόμισης και αποθήκευσης.
Οραματιζόμαστε ένα σύγχρονο λιμάνι, σε αρμονία με την πόλη εργαλείο για την ανάπτυξη του Τουρισμού και στην υπηρεσία των πολιτών και των επιχειρήσεων. Όλα αυτά τα γενικά και αόριστα θα πρέπει να ενταχθούν μέσα σ’ ένα πλαίσιο αναπτυξιακό με ανταγωνιστική στρατηγική που θα υλοποιηθεί με ταχύτατους ρυθμούς. Αυτό επιβάλει η διεθνής συγκυρία και είναι πολιτική βούληση.
Το λιμάνι του Βόλου είναι ένα περιφερειακό λιμάνι στο κέντρο της χώρας που μπορεί να διαδραματίσει σημαντικές εξελίξεις στην πορεία του ευρύτερου θεσσαλικού χώρου, δίνοντας μια σοβαρή δυναμική στην περιφέρεια λειτουργώντας ως μοχλός μιας βιώσιμης αναπτυξιακής διαδικασίας και προοπτικής.
Ωστόσο θα πρέπει να ειπωθεί ξανά το αυτονόητο. Ότι το λιμάνι δεν έχει ρόλο να αναπτύξει κοινωνική πολιτική. Αυτή είναι ρόλος της κυβέρνησης και κάθε παρέμβαση προς την κατεύθυνση αυτή δεν μπορεί παρά να βρίσκεται έξω απ’ τις δικές μας αρμοδιότητες.
Όταν οι πολίτες υφίστανται μια σειρά από δυσάρεστα γι’ αυτούς μέτρα, δεν υπάρχει η πολυτέλεια της αναμονής για δράσεις για τις οποίες δεν είμαστε διατεθειμένοι να λογοδοτήσουμε.
Η συσσώρευση οφειλών, για την είσπραξη των οποίων θα κινηθούμε με ταχύτατες διαδικασίες, ο έλεγχος της ανταποδοτικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, ο εξ’ ορθολογισμός των δαπανών είναι- παρ’ ότι αυτονόητες για όποια επιχείρηση-απόλυτα αναγκαίες.
Καλούμαστε να λειτουργήσουμε σε μια περίοδο έντονης οικονομικής κρίσης που εξελίχθηκε με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για τη χώρα μας. Έτσι το έργο μας θα είναι πιο δύσκολο, αλλά ελπίζουμε πιο εφικτό, αφού η άρση μιας κακώς εμπεδωμένης νοοτροπίας για εκσυγχρονισμό και ανταγωνιστικότητα υποδομών, διεργασιών και συμφωνιών καθίσταται πλέον κάτι περισσότερο από αναγκαία. Αυτό το «έργο» όμως για να στεφθεί από επιτυχία προϋποθέτει έναν αποτελεσματικό μηχανισμό υλοποίησης. Οι διοικητικοί μηχανισμοί όμως πάσχουν σοβαρά στη χώρα μας. Μόνο με τομές που υπερβαίνουν το πολιτικό κόστος, θα υπάρξει υπέρβαση της αδυναμίας των υπηρεσιών να επεξεργασθούν λύσεις.
Ο Βόλος μπορεί και πρέπει να παίξει το ρόλο που του αντιστοιχεί – με το να μεταμορφωθεί- σαν ένα από τα πιο δυναμικά περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Το master plan του λιμανιού αναφέρεται σε μια σειρά ζητημάτων. Πιστεύουμε πως η ξεκάθαρη τεκμηρίωση και διατύπωση στόχου και οράματος για το μέλλον μπορεί να εστιαστεί σε:
1.Επενδύσεις για υποδομές ακτοπλοΐας, φιλοξενίας, κρουαζιέρας και θαλασσίου τουρισμού με τη νησιώτικη χώρα, τα παράλια της Μικράς Ασίας και τα λιμάνια της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με στόχο την ενίσχυση εμπορικής και πολιτιστικής συνεργασίας.
2.Εγκαταστάσεις για δημιουργία εξειδικευμένων υποδομών εμπορευματικών μεταφορών σε σύγχρονους και καίριους τομείς του εμπορίου, όπως αυτοκίνητα, containers
3.Μεταφορά του χύδην φορτίου εκτός της πόλης του Βόλου, που θα απαλλάξει την περιοχή από περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Όλα βέβαια τα παραπάνω είναι σημαντικό και πρέπει να εναρμονίζονται τόσο με το Γενικό Χωροταξικό Πλαίσιο Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης ,όσο και με το Περιφερειακό Χωροταξικό και το Ρυθμιστικό σχέδιο Βόλου .
Αυτή τη στιγμή «τρέχουν» :
Η γεφύρωση του χειμάρρου Ξηρια και ασφαλτόστρωση 2km περίπου. Και το έργο της ιχθυόσκαλας το οποίο έχει ξεμπλοκάρει.
Στη συνέχεια θα ήταν χρήσιμη μια σειρά παρεμβάσεων όπως :
1. Εκβάθυνση του λιμένα για προσέλκυση μεγαλύτερων πλοίων.
2. Αναβάθμιση της παραγωγικότητας εξυπηρέτησης των φορτίων μέσα από διεύρυνση αντικατάστασης του αναγκαίου εξοπλισμού.
3. Οργάνωση των παρεχόμενων υπηρεσιών σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρ και πρότυπα (ISPS).
4. Υλοποίηση μιας σειράς περιβαλλοντικών υποδομών (απόβλητα, φωτοβολταϊκά, καθαριότητα) που θα στοχεύουν στη δημιουργία ενός «πράσινου λιμανιού».
Η άρση του καμποτάζ είναι μια σημαντική παρέμβαση της κυβέρνησης. Με παράλληλη διασφάλιση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, μπορεί να εξελιχθεί σε βάθος χρόνου πενταετίας σε σημαντικότατη πηγή εσόδων για την περιοχή αυξάνοντας τα οικονομικά μεγέθη σε μια περίοδο απ’ τις δυσκολότερες που βιώνει ο τόπος τα τελευταία χρόνια.
Θα κινηθούμε δυναμικά στο θέμα της κρουαζιέρας προετοιμάζοντας μια φιλόδοξη επενδυτική και αναπτυξιακή πορεία στην υλοποίηση της οποίας θέλουμε να έχουμε συμμάχους τόσο τους εργαζόμενους, όσο και τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς της πόλης.
Η Ελλάδα μπορεί να γίνει κυρίαρχη στην κρουαζιέρα μιας και η «Ελληνική Πολυνησία» έχει ιδιαίτερες προοπτικές αφού αποτελεί βελτιωμένη πρόταση σε σχέση με την Καραϊβική, με τις αναγκαίες προϋποθέσεις βελτίωσης των υποδομών των λιμανιών, σύμφωνα και με τις δηλώσεις του κ. Rifai του προέδρου του W.T.O. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι και κάτω απ’ τις παρούσες συνθήκες η Ελλάδα έχει αναδειχθεί στον δεύτερο πιο αγαπημένο προορισμό κρουαζιέρας μετά την Ιταλία!
Θα διεκδικήσουμε λοιπόν το μερίδιο που μας αναλογεί. Δεν είναι όμως μόνο ο τουρισμός. Ο Ο.Λ.Β. έχει πρόσκληση να συμμετάσχει σε διακρατική συνάντηση συνεργασίας ανάμεσα σε Ελλάδα και Συρία στη Δαμασκό. Η επαναλειτουργία της γραμμής Βόλου-Ταρτούς και η σύνδεση με το λιμάνι της Λαττάκειας είναι μέσα στους στόχους μας. Αυτό θα βοηθήσει την ανάπτυξη διακίνησης φορτίων μέσω του Βόλου προς Συρία, Ρώσικων επιχειρήσεων που έχουν εκδηλώσει ήδη ενδιαφέρον.
Το πόσο σημαντική είναι η υπόθεση του συγκεκριμένου πορθμείου φάνηκε από την πρόσφατη συνάντηση του προέδρου της Ρωσίας Ντιμίτρι Μεντβέντεφ με τον ηγέτη της Συρίας Μπασάρ Άσαντ.
Μια σειρά γραφειοκρατικών προβλημάτων που αφορούσαν τις διμερείς σχέσεις Ελλάδας- Συρίας που υπήρξαν κατά το παρελθόν, ελπίζουμε ότι θα ξεπερασθούν με όποιες ρυθμίσεις απαιτηθούν.Τέλος η επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με το γενικότερο σύστημα συνδυασμένων μεταφορών μεταξύ χωρών μελών της Ε.Ε. και τρίτων χωρών της γύρω περιοχής της Μεσογείου, θα δώσει οριστική και βάσιμη ελπίδα για ένα μελλοντικό ρόλο.
Έργα τα οποία είναι ενταγμένα στο master plan το οποίο θα εμπλουτίσουμε ή και θα επανεξετάσουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι:
1. Η κατασκευή της τρίτης προβλήτας.
2. Η δημιουργία μαρίνας τουριστικών σκαφών.
3. Ανάπτυξη της κεντρικής προβλήτας.
4. Υδατοδρομιο.
5. Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού.
Θα αναπτύξουμε το επενδυτικό πρόγραμμα του Ο.Λ.Β. για την επόμενη τριετία και θα το ανακοινώσουμε όταν αυτό θα έχει κοστολογηθεί ώστε να είναι ορθολογικό και βιώσιμο.
Στόχος, η εξυπηρέτηση της ναυτιλίας των επιβατών της πόλης και η συναίνεση της τοπικής κοινωνίας.
Η φετινή περίοδος, φαίνεται να είναι μια χαμένη χρονιά. Ο στόχος είναι ο περιορισμός περαιτέρω απωλειών, αφού τα μεγέθη καταγράφονται μειωμένα κατά 30-35%.
Ευελπιστούμε για μια νέα χρονιά με ανατροπές που από το φραστικό επίπεδο πρέπει να μετα κυλιστούν στο επίπεδο της υλοποίησης , αντι παρερχόμενοι όλες τις αδυναμίες του «συστήματος» με μεγάλο στοίχημα -κάτι που αφορά όλους μας- τις γρήγορες και αποφασιστικές λύσεις μέσα από τον ίδιο άκαμπτο και δυσλειτουργικό δημόσιο τομέα.
Για να πετύχει όμως η προσπάθεια σοβαρής προώθησης της δυναμικής του συγκεκριμένου χώρου (του λιμανιού), απαιτείται και χρειάζεται τομή και ανατροπή στη σκέψη και στην πράξη.
Κάθε πελατειακή πολιτική, κάθε επικοινωνιακό τέχνασμα, δεν αντιπροσωπεύει σήμερα ούτε την κοινωνία, ούτε τις ανάγκες της , παρά μόνο την αναπαραγωγή φθαρμένων δομών εξουσίας.
Σε επίπεδο υποδομών απαιτούνται μια σειρά παρεμβάσεων για να δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Την επόμενη διετία θα έχουν δρομολογηθεί εξελίξεις για την αναβάθμιση προς αυτήν την κατεύθυνση.
Το λιμάνι του Βόλου είναι ένα εκπληκτικό φυσικό λιμάνι στο κέντρο της χώρας και πιστεύω ότι στο μέλλον θα μπορούσε να μπει και στις λίστες των μεγάλων επιβατικών εταιρειών για ημερήσιες εκδρομές στο πανέμορφο Πήλιο
Οι επιπτώσεις της διεθνούς οικονομικής κρίσης στο λιμάνι και στην Ελληνική ακτοπλοΐα είναι σημαντικές. Η πτώση για το 2010 σε σχέση με το 2009 είναι της τάξης του 35%. Η οικονομική κρίση αγγίζει όλους τους τομείς. Η αλλαγή όμως πολιτικών σχεδιασμών (άρση καμποτάζ κλπ) σε συνδυασμό με ευέλικτες μορφές συνεργασιών με ιδιώτες και ιδιωτικά κεφάλαια, σίγουρα ανοίγουν ένα καινούργιο κεφάλαιο.
Η χώρα μας έχει μεγάλες δυνατότητες και στον τουρισμό και στην ναυτιλία. Η ίδια η χώρα από μόνη της έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα που όλοι μας γνωρίζουμε. Στο διαρκές ανταγωνιστικό περιβάλλον αυτά δεν αρκούν.
Απαιτείται άρση νοοτροπιών δεκαετιών, τόσο στον τρόπο λήψης αποφάσεων, όσο και στον τρόπο υλοποίησης των αποφάσεων αυτών, καθώς η αποτίναξη της σκέψης του διαρκούς ελέγχου ή της χρησιμοποίησης των όποιων παρεμβάσεων με πρωταρχικό σκοπό την δια της συμμετοχής αποκόμισης ωφελειών με γνώμονα την προβολή και την ψηφιοποίηση των αναγκών των πολιτών, έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.
Οι μεγάλες όμως αυτές δυνατότητες τόσο της χώρας μας ,αλλά και της περιοχής μας για επενδύσεις δεν διευκολύνονται. Οι πολύπλοκες και χρονοβόρες διαδικασίες, οι αντικρουόμενες αποφάσεις των τοπικών κοινωνιών, είναι οι μεγαλύτεροι ανασταλτικοί παράγοντες.
Εάν η υπέρβαση δεν συμβεί, τα αποτελέσματα θα είναι μικρά.
Η κυβέρνηση δείχνει το δρόμο κι’ εμείς πρέπει όχι απλά να τον ακολουθούμε αλλά να επιτείνουμε –στο μέτρο των δυνατοτήτων μας- τις όποιες διεργασίες.
Προέρχομαι απ’ το χώρο της «πιάτσας». Και η κρίση βρίσκεται εκεί. Καλείται το πιο παραγωγικό κομμάτι της Ελληνικής κοινωνίας -που θα πληρώσει και τα περισσότερα δυστυχώς- να συμβάλλει και περισσότερο, απέναντι σ’ ένα χρόνια αφιλόξενο και αντιπαραγωγικό κρατικό μηχανισμό.
Πιστεύω ότι είναι μια ευκαιρία εξαναγκασμού σε μεταρρυθμίσεις γιατί βρεθήκαμε με την πλάτη στον τοίχο. Κάτω απ’ αυτόν τον εξαναγκασμό ταχείας μεταρρύθμισης σκοπεύουμε να κινηθούμε για το καλό όλων των παραγωγικών δυνάμεων της ευρύτερης περιοχής μας στους τομείς του Τουρισμού της Ναυτιλίας και του Πολιτισμού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΡΙΓΚΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο.Λ.Β.