ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΒΟΛΟΥ

Προτάσεις του Ο.Λ.Β. για την κρουαζιέρα

Τις απόψεις, τις θέσεις και τις προτάσεις του Οργανισμού Λιμένος Βόλου για την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας, παρουσίασε σε σύσκεψη για την κρουαζιέρα, που πραγματοποίησε ο Δήμος Βόλου, ο πρόεδρος της Διοίκησης του Ο.Λ.Β. Α.Ε. κ. Γιάννης Πρίγκος.

Συγκεκριμένα ο κ. Γιάννης Πρίγκος ανέφερε:

Είναι γεγονός ότι η ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας παρουσιάζει σήμερα μια σημαντική δυναμική. Το δείχνουν άλλωστε και οι αριθμοί αφού το 2009 η αύξηση ήταν μεγαλύτερη από 25% και το 2010 μεγαλύτερη από 50%.

Η αύξηση αυτή βέβαια μόνο τυχαία δεν είναι και οφείλεται σε κεντρικές πολιτικές όπως η μερική άρση του καμποτάζ και η κινητικότητα και συνεργασία των συναρμοδίων υπουργείων (Τουρισμού-Πολιτισμού και πρώην Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας και νυν Ανταγωνιστικότητας  και Ανάπτυξης).

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρουαζιέρας μέσω της παγκόσμιας βιομηχανίας, έχει κάνει καμπάνιες και έχει αναδείξει τη χώρα μας στο εξωτερικό σαν τουριστικό προορισμό.

Ο βασικός στόχος είναι να αναπτυχθεί η χώρα μας σαν βάση κρουαζιέρας, αφού και την επόμενη δεκαετία προβλέπεται σημαντική αύξηση από την Ευρώπη.

Αυτά έγιναν σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο, ενώ το ίδιο διάστημα ο Ο.Λ.Β. Α.Ε. ανέπτυξε μια σειρά σημαντικές πρωτοβουλίες για την προώθηση του Βόλου ως προορισμού κρουαζιέρας.

Συμμετείχαμε σε διεθνείς εκθέσεις της MED CRUISE στις Κάννες, στο Μαϊάμι και στα «Ποσειδώνια» στον Πειραιά.

Στο Μαϊάμι έγινε μια πρώτη επαφή με τις κυριότερες εταιρείες μέσω εκπροσώπων τους και στα «Ποσειδώνεια» έγινε επαφή με όσες εταιρείες συμμετείχαν στο Worshop που έγινε και συγκεκριμένα τις: Royal Carriddean, Norwegium, Cruise Line, Holland America, Pullman tur, MSC και Vships, καθώς και με τον εκπρόσωπο της Louis Cruises.
Δώσαμε στις εταιρείες στατιστικά στοιχεία, υλικό και φωτογραφίες των Μετεώρων γιατί κάποιοι, όπως οι Ισπανοί και ο εκπρόσωπος της Pullman tur δεν τα ήξεραν.

Έγιναν επίσης επαφές με περιοδικά του χώρου με συνεντεύξεις για τον προορισμό – Λιμάνι Βόλου και συγκεκριμένα με τα περιοδικά: “Sea Trade Cruise Review” (παγκοσμίου κυκλοφορίας), “Cruise Industy News” (παγκοσμίου κυκλοφορίας), “Rorts and Destinations” (Βρετανικό) και “Cruise News” (Ισπανικό).

Μέσα από αυτές τις επαφές φάνηκε και η αναγκαιότητα για τη δημιουργία ποιοτικού προωθητικού εντύπου για την κρουαζιέρα και ένα cruise manoual ή ένας συνδυασμός και των δύο.

Αποτελέσματα των επαφών

Οι επαφές αυτές άρχισαν να αποδίδουν. Ο κ. John Terek, ο οποίος είναι στέλεχος του Ομίλου Royal Carriddean, αυτός ο οποίος αξιολογεί λιμάνια παγκοσμίως και έχει αποφασιστική συμμετοχή στις επενδύσεις του Ομίλου, επισκέφθηκε πρόσφατα το Βόλο και έφυγε με θετική εικόνα για την περιοχή.

Η Royal Carriddean είναι ο πιο δραστήριος Όμιλος κρουαζιέρας σε επενδύσεις ανάπτυξης υποδομών στα λιμάνια και έχει συμμετοχές σε αρκετά project στη Μεσόγειο. Είναι ο δεύτερος σε μέγεθος Όμιλος στον κόσμο, εισηγμένος στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και Όσλου, με 5 brands, στόλο 42 πλοίων 80.000 κλινών, απασχολεί 54.000 εργαζόμενους και διακινεί 4,5 εκατομ. Επιβάτες το χρόνο.
Ο κ. John Terek έδειξε ενδιαφέρον για να επενδύσει η εταιρεία του και σε υποδομές στην περιοχή μας, ενώ έδειξε ενδιαφέρον για τη δημιουργία μαρίνας.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται συνάντηση με εκπρόσωπο της Louis Cruises την οποία επιβεβαιώσαμε στη συνάντησή μας στο Monpelieu.

Σαν φορέας υποδοχής η κύρια ευθύνη μας είναι στις υποδομές.

Αλλά ας αναφερθούμε στο τι έχουμε κάνει το προηγούμενο διάστημα:

• Κάναμε διορθωτικές παρεμβάσεις στον υπάρχοντα τερματικό σταθμό για καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών (παροχή Wi Fi μίσθωση τουριστικών λεωφορείων για μεταφορά κλπ). Τον επόμενο Μάρτιο 2012 πρόκειται να λειτουργήσει και κατάστημα Αφορολογήτων Ειδών.

• Προχωρούμε στην υλοποίηση του έργου ISPS (κώδικα ασφαλείας) αναγκαίου για τη λειτουργία του Λιμανιού, η εφαρμογή του οποίου είναι η βασικότερη προϋπόθεση για να επιλεγεί ένα λιμάνι σαν προορισμός.

• Ψηφίσαμε το master plan ώστε να είναι εφικτές οι όποιες προοπτικές μπορούν να ανοιχτούν μετά την έγκρισή του από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ).

• Εκθέσαμε και διεκδικήσαμε τη χρηματοδότηση του έργου ελλιμενισμού στην κεντρική προβλήτα, ώστε να χρησιμοποιηθεί και ο νέος τερματικός σταθμός.

• Αν και το κύριο βάρος απ’ τη μεριά μας, αφορά στις υποδομές, το ενδιαφέρον μας σαν Διοίκηση του ΟΛΒ (και αυτό είναι προσωπική επιλογή) είναι κάτι παραπάνω από αυτό.

Κινητοποίηση φορέων

Όμως ό,τι και να κάνουμε εμείς δεν αρκεί για να αναπτυχθεί ο θαλάσσιος τουρισμός ώστε να έχουμε πραγματικά οφέλη.
Η κινητοποίηση φορέων είναι απολύτως αναγκαία. Χωρίς ενεργό συμμετοχή σε δράσεις δεν θα έχουμε αποτελέσματα. Θα πρέπει να αναδειχθεί τόσο η πόλη, όσο και η ευρύτερη περιοχή, γιατί κρουαζιέρα δεν είναι μόνο το λιμάνι, αλλά πολύ περισσότερο ότι συμβαίνει έξω απ`αυτό.

Η κρουαζιέρα είναι πρώτα εισαγόμενος τουρισμός και μετά κλάδος της ναυτιλίας. Τουρισμός και Ναυτιλία όμως μπορούν και πρέπει να συνυπάρξουν. Πρέπει γιατί μαζί με το αεροδρόμιο αποτελούν την μοναδική ίσως αναπτυξιακή προοπτική για το τόπο και πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τον εμπορικό κόσμο της πόλης.

Η προωθητική προσπάθεια του Ο.Λ.Β. για την κρουαζιέρα έχει ως υπόβαθρο μια τεχνοκρατική αξιολόγηση των δυνατοτήτων που παρέχει ως υποδομή, ως θέση σε σχέση με εμπορικά δρομολόγια και ως σημείο πρόσβασης σε κερδοφόρες δραστηριότητες στεριάς. Φυσικά, ο Βόλος έχει την τύχη να αποτελεί σημείο πρόσβασης ενός πολύ ελκυστικού αξιοθέατου παγκόσμιας φήμης, που είναι τα Μετέωρα. Δεν αρκεί όμως. Η ίδια η πόλη του Βόλου μπορεί και πρέπει να συμβάλλει πολύ στην όλη ικανοποίηση των επιβατών από την προσέγγιση. Προτείνουμε λοιπόν να εξεταστεί ή όσο το δυνατόν πληρέστερη ανάδειξη των εναλλακτικών που υπάρχουν ή που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν με σκοπό τον εμπλουτισμό της ελκυστικότητας του Βόλου από την άποψη της δυνητικής απόδοσής του για τις εταιρίες.

Ο δικός μας σχεδιασμός περιλαμβάνει τα παρακάτω στοιχεία:

1. Αξιολόγηση των δυνατοτήτων που προσφέρονται στην κρουαζιέρα.

2. Εκπόνηση αξιολογητικής έκθεσης που θα καθορίσει την εξέλιξη και θα τεκμηριώσει περαιτέρω τον αναπτυξιακό σχεδιασμό του λιμανιού σε σχέση με την κρουαζιέρα που θα περιλαμβάνει:

• Εξελίξεις που δημιουργούν πιθανές ευκαιρίες για τον Βόλο.

• Αξιολόγηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων, για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής συνεργασίας μεταξύ λιμανιού και υπηρεσιών που προσφέρονται μέσω αυτού σε τρίτους, ώστε να επιτευχθεί το ανταγωνιστικότερο δυνατό επίπεδο συν-λειτουργίας, συμβάλλοντας έτσι στην αποτελεσματική ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του Βόλου ως λιμανιού κρουαζιέρας.

• Σχέδιο εφαρμογής marketing με σωστή πληροφόρηση των εταιριών.

3. Συνεργασία στην παραγωγή ενός εξειδικευμένου εντύπου υπό μορφή “manual” που θα αποτελέσει εργαλείο για αρχιπλοιάρχους, σχεδιαστές δρομολογίων, υπεύθυνους δραστηριοτήτων ξηράς κλπ των εταιριών κρουαζιέρας, αλλά και τεκμήριο καλής έξωθεν μαρτυρίας για την φιλικότητα του Ο.Λ.Β. προς την κρουαζιέρα.

4. Συνεργασία στην παραγωγή εντύπων (π.χ. στοχευμένη μπροσούρα), καταχωρήσεων και άλλων μέσων προώθησης ειδικής στόχευσης που θα προκύψουν.

5. Δικτύωση με τους γενικούς πράκτορες που εκπροσωπούν τις κύριες εταιρίες κρουαζιέρας στην Ελλάδα, με σκοπό τη συνεργασία για την προώθηση του Λιμένα Βόλου.

6. Δημόσιες σχέσεις με τη διεθνή βιομηχανία της κρουαζιέρας και του κλάδου γενικότερα. Επαφές του Ο.Λ.Β. με εταιρίες κρουαζιέρας.

7. Συνεργασία σε όποιες προωθητικές κινήσεις αποφασιστούν σχετικά με εκδηλώσεις ή διοργανώσεις του κλάδου.

8. Συνεργασία στην οργάνωση περιπτέρων και άλλων προωθητικών ενεργειών (συνέδρια, διεθνείς εκδηλώσεις του κλάδου κλπ).

9. Συνεργασία σε πρόγραμμα ενημέρωσης – εκπαίδευσης της τοπικής κοινωνίας ώστε να επιδιώκονται στόχοι κοινής αποδοχής και με πλήρη γνώση και αντίληψη των ωφελειών.

10. Υλοποίηση συνεργασιών marketing με γειτνιάζοντες προορισμούς, δίκτυα λιμανιών κλπ και σχεδιασμός κοινών δράσεων.

Τέλος ένα φιλόδοξο αλλά μακρόπνοο σχέδιό μας θα είναι η μετά από διερεύνηση δυνατότητας ανάπτυξης homeporting για το λιμάνι μας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την περιοχή.

Η νέα τάση στον ανταγωνισμό μεταξύ εταιριών κρουαζιέρας στηρίζεται περισσότερο από ποτέ στην ελκυστικότητα και στην καλή εκτέλεση των προγραμμάτων στεριάς και γι`αυτό η ποιότητα της συνεργασίας που προσφέρουν οι προορισμοί αποτελεί ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής.

Επίσης καθώς τα προγράμματα στεριάς βρίσκονται στο επίκεντρο της κερδοφορίας των εταιριών στη Μεσόγειο ένας άλλος λόγος που επιλέγουν ένα λιμάνι έχει να κάνει και με το πόσες φρέσκιες ή ασυνήθιστες τουριστικές δραστηριότητες μπορεί να προσφέρει.

Γι`αυτό δεν μπορούμε να επαναπαυόμαστε στα κλασικά μας θέλγητρα, αλλά πρέπει να επιστρατεύσουμε φαντασία και κόπο για να βρούμε τρόπους να προσφέρουμε καινούργια πράγματα.

Να κάνουν τη διαφορά

Η κρουαζιέρα είναι ένα κυκλικό ταξίδι και πρέπει όλοι οι κρίκοι της λιμενικής βιομηχανίας να παρέχουν τις ίδιες υψηλής ποιότητας υπηρεσίες με σύγχρονες υποδομές και ασφάλεια.

Στην τουριστική βιομηχανία της περιοχής ο θαλάσσιος τουρισμός και η περιηγητική κρουαζιέρα μπορούν να συμμετέχουν με υψηλά ποσοστά και να κάνουν τη διαφορά για το Βόλο και τη Θεσσαλία.

Στις θετικές προοπτικές των επόμενων ετών οφείλουμε να ανταποκριθούμε με νέες υποδομές και νέες υπηρεσίες ιδιαίτερα στον πολιτισμό και την αναψυχή.

Η κρουαζιέρα είναι ναυτιλία, τουρισμός και πολιτισμός αθροιστικά. Και στα τρία αυτά πεδία θα πρέπει με δυναμικές πολιτικές να δημιουργήσουμε τα επόμενα χρόνια θετικές προοπτικές για την περιοχή μας.

Ο τόπος μας διαθέτει όλα όσα ένας επιβάτης, σύγχρονος περιηγητής επιθυμεί.

Είναι δική μας ευθύνη να τον προσελκύσουμε και να τον εξυπηρετήσουμε με το μικρότερο δυνατό κόστος.

Στην προσπάθεια αυτή Ο.Λ.Β. Α.Ε., Δήμος Βόλου και φορείς της τοπικής κοινωνίας οφείλουμε να συστρατευτούμε.
Είμαστε εξαναγκασμένοι να πετύχουμε κάνοντας ένα δυναμικό βήμα προς τα εμπρός.